Spoluřešitelé projektu
|
Mgr. Jiří Votava, Ph.D. Ing. Lukáš Herout, Ph.D. – od 1.2.do 31.8.2019 Mgr. Lucie Turzová – od 1.9. 2019 do 31. 8. 2020 Bc. Jana Gürtler - od 1. 9. 2020 Mgr. Kamila Urban, PhD. - výzkumný pracovník Ing. Naďa Rašínová, Ph.D. - administrativní pracovník
|
Anotace projektu / Cíle projektu:
|
Cílem projektu je vytvořit a publikovat obecně použitelnou metodiku, jak ve středním odborném vzdělávání efektivně implementovat kariérové vzdělávání a poradenství do ŠVP. Dílčím cílem je tuto metodiku následně ověřit a pilotně vyzkoušet na 3 vybraných středních odborných školách různého oborového zaměření. Na základě dotazníkového šetření a řízených rozhovorů zjistit, jaké mají na jedné straně potřeby a požadavky žáci a na druhé straně jaké mají školy potřeby a možnosti, jak personální, organizační, tak finanční v oblasti kariérového vzdělávání a poradenství. Dát školám různého oborového zaměření do ruky nástroj, jak efektivně uplatnit ve vzdělávání a odborné přípravě průřezové téma Člověk a svět práce, aby žáci na konci studia byli vybaveni dovednostmi pro řízené své kariéry.
Současná mládež má před sebou nespočetné vzdělávací i pracovní možnosti jak u nás, tak i v zahraničí. Za posledních 10 let se změnil trh práce i požadavky na jednotlivá pracovní místa. Nové technologie rychle mění tvář ekonomiky i způsob života. V této souvislosti se v posledních letech hovoří o nástupu tzv. čtvrté průmyslové revoluce, kdy dochází k propojování internetu věcí, služeb a lidí (Internet of Things, Internet of Services, Internet of People). Změny mají zásadní vliv na požadované kvalifikace a trh práce obecně. Proto se ve vzdělávacích systémech v posledních letech rozšiřuje prostor pro kariérové vzdělávání a poradenství (dále jen KVP).
Navrhovaný projekt reaguje na dvě slabá místa současného KVP. Zaprvé je to velmi nerovnoměrné zastoupení KVP na jednotlivých stupních a typech škol a rozdílná připravenost kompetentních pedagogických pracovníků, což je jako problém vnímáno zejména ve středních odborných školách. Zadruhé z předběžných průzkumů vyplývá, že ve školách převažují tradiční, výukově zaměřené a informativní strategie KVP, které mají menší účinnost z hlediska očekávaných výstupů než aktivizující strategie učení a další formy KVP (jako např. návštěvy pracovních veletrhů a veletrhů škol, návštěva úřadu práce, odborné praxe či beseda se zaměstnavateli). Navrhovaný projekt připraví, experimentálně ověří a do praxe zavede novou metodiku, která bude vycházet z, v ČR dosud ne zcela známého konceptu, „career learning“. Jeho podstatou je aplikace aktivizujících, osobnostně orientovaných přístupů. Důraz je kladen na sebeřízené učení, zkušenostní učení a na rozvoj career management skills v průběhu celého studia. Metodika bude obsahovat konkrétní nástroje pro KVP, metodické materiály pro učitele a publikační výstupy o konceptu „career learning“.
|
Externí aplikační garanti projektu
|
SOŠ a SOU Praha Čakovice, Praha 9
Střední škola automobilní a informatiky, Praha 10
Střední škola umělecká a řemeslná, Praha 5 |
Další informace o projektu:
|
Pro dosažení cíle projektu je třeba nejdříve provést kvantitativní dotazníkové šetření, které bude realizováno na celém území ČR. Bude osloveno minimálně 42 středních odborných škol různých oborových zaměření, nejméně 3 SOŠ z každého kraje. Cílem šetření je analýza současného stavu kariérového vzdělávání a poradenství na školách a zjištění potřeb a možností žáků vzhledem k jejich uplatnitelnosti na trhu práce. Na základě výsledků šetření bude možné identifikovat nejpalčivější nedostatky, ale i příklady dobré praxe jako podklad pro tvorbu jednotlivých aktivit pro žáky v rámci přípravy pilotního ověřování metodiky kariérového vzdělávání ve školní praxi. Zároveň bude realizováno kvantitativní dotazníkové šetření i mezi učiteli (resp. výchovnými/kariérovými poradci), na stejném počtu středních odborných škol jako v případě žáků (tj. minimálně 42). Cílem šetření je analýza současného stavu kariérového vzdělávání a poradenství na školách (kdo a jakým způsobem realizuje) a především zjištění konkrétních aktivit a činností, které jsou na školách v rámci kariérového vzdělávání realizovány. Na základě výsledků šetření bude pak možné získat reálný obraz o fungování kariérového vzdělávání na jednotlivých školách, včetně tzv. best practice a využít jich jako podklad pro tvorbu jednotlivých aktivit pro žáky v rámci přípravy a pilotního ověřování metodiky kariérového vzdělávání ve školní praxi. Na základě výsledků z dotazníkových šetření budou identifikovány střední odborné školy a výchovní/ kariéroví poradci (minimálně 6), kteří se KVP intenzivně věnují a s nimi budou provedeny polostrukturované rozhovory. Cílem rozhovorů bude zjistit, jak školy a poradci pracují s žáky, které aktivity, informační zdroje i další vzdělávání v oblasti kariérového poradenství považují za efektivní a z jakého důvodu. A v čem jim a jejich žákům podpora a rozvoj kariérové vzdělávání a poradenství nejvíce pomohlo.
Dosud takové šetření s tímto zaměřením v ČR nebylo řešeno a může přinést nové informace. Potřeba kariérového vzdělávání v současné době roste vzhledem ke změnám v souvislosti s Průmyslem 4.0. Dále bude následovat vyhodnocení výzkumného šetření a příprava metodiky a materiálů pro pilotní ověření metodiky - více viz 6. harmonogram projektu v projektové žádosti. Od 1. 9. 2019 - 30. 6. 2021 bude probíhat spolupráce s externími aplikačními garanty (3 vybrané pražské střední odborné školy), bude ověřována metodika a jednotlivé aktivity ve výuce - podrobněji je spolupráce popsána u zapojení aplikačního garanta v projektové žádosti. Na základě pilotního ověření metodiky a jednotlivých aktivit bude vytvořena finální podoba metodiky v podobě odborné publikace, kde budou prezentovány jak výsledky šetření, tak konkrétní návrh implementace KVP do ŠVP v rámci průřezového tématu Člověk a svět práce na SOŠ s ukázkami jednotlivých aktivit. V současné době ucelená metodika v oblasti kariérového vzdělávání a poradenství pro střední odborné školy neexistuje. Většina publikovaných pracovních listů, metodických příruček se věnuje kariérovému poradenství na základních školách, s případným využitím na střední škole. Ale explicitně není v ČR vytvořena metodika pro prostředí středních odborných škol.
Konference se bude konat koncem září 2021, je to pro školy přijatelný termín, aby uvolnily z výuky své učitele. Na konferenci budou prezentovány směrem ke středním odborným školám, pedagogům a poradcům závěry z výzkumu i ukázky z vytvořené metodiky v rámci workshopů. Budou pozváni i další výzkumníci a odborníci z oblasti kariérového poradenství. V lednu 2022 bude vydána odborná publikace.
|