Institut vzdělávání a poradenství rozvíjí vědeckou a výzkumnou činnost v pedagogických, psychologických a dalších příbuzných sociálně vědních oborech. Akademičtí pracovníci zkoumají především témata zaměřená na vyšší sekundární vzdělávání, odborné vzdělávání, celoživotní učení a poradenství. Vědecké aktivity reagují na nové pedagogické trendy, aktuální vývoj vzdělávací soustavy ČR a potřeby praxe ve vzdělávacích institucích. Vedle tradičních oblastí se proto IVP zabývá také aktuálními otázkami. Mezi ně patří například nové technologie ve vzdělávání, moderní strategie učení a vyučování, celoživotní učení u různých cílových skupin, profesní a klíčové kompetence, sociálně pedagogické aspekty učení a vyučování nebo průběh a efektivita poradenského procesu. Ve výzkumné práci se IVP hlásí k myšlence zeleného vzdělávání (green pedagogy), které klade důraz na mezioborovou spolupráci, podtrhuje význam životního prostředí pro učení a usiluje o zodpovědný, trvale udržitelný rozvoj jedince i společnosti.
Věda a výzkum vychází z dlouholeté spolupráce s partnerskými institucemi, především se sítí spolupracujících středních odborných škol a s dalšími vzdělávacími institucemi. Na projektech výzkumu se také podílejí studenti IVP a učitelé ze škol.