Forma studia: kombinovaná (součástí je povinnost absolvovat 12týdenní řízenou praxi, tj. průběžnou, náslechovou, souvislou a reflektivní)
Délka studia: 3 roky (6 semestrů)
Učitelství praktického vyučování je akreditovaným bakalářským profesně zaměřeným studijním programem, který je zaměřen na přípravu kvalifikace učitelů středních odborných škol a učilišť. Patří do oblasti vzdělávání Učitelství. Studijní program odpovídá požadavkům na regulované povolání, poskytuje absolventům odborné vzdělání, kvalifikační připravenost a míru profesní adaptibility na podmínky a požadavky praxe.
Bližší informace o studiu získáte z přiloženého studijního plánu.
Studium je určeno pro:
- absolventy středních odborných škol a učilišť s maturitní zkouškou, kteří studiem získají kvalifikaci učitele praktického vyučování, a to těch předmětů, jejichž charakter odpovídá zaměření, které vystudovali na střední škole;
- absolventy s magisterským typem vzdělání, kteří studiem získají kvalifikaci učitele odborných předmětů, a to těch předmětů, jejichž charakter odpovídá zaměření magisterského studia.
Základní podmínkou pro přijetí ke studiu je úspěšně vykonaná maturitní zkouška na střední odborné škole nebo na středním odborném učilišti. Dále o přijetí/nepřijetí uchazeče rozhoduje jeho umístění na základě bodového pořadí uchazečů u přijímací zkoušky v souvislosti s maximální kapacitou studentů pro studium. Konkrétní podmínky k přijetí ke studiu jsou dány nařízením ředitele, jímž se na příslušný akademický rok stanovuje vyhlášení podmínek přijímacího řízení na IVP.
Studentům s absolvovaným Mgr. stupněm vzdělání se předměty Oborová propedeutika 1, 2, 3 uznají v rámci odbornosti předchozího absolvovaného vzdělání, a tudíž okruhy z těchto předmětů nebudou součástí jejich státní závěrečné zkoušky.
Státní závěrečná zkouška se skládá z obhajoby bakalářské práce a zkoušky z:
- Pedagogiky a sociálních aspektů pedagogiky;
- Psychologie;
- Oborové didaktiky a praxe.
Absolvent obdrží bakalářský diplom a akademický titul bakalář, ve zkratce Bc.
Absolvent získá znalosti, dovednosti a kompetence pro výuku praktického vyučování (resp. výuku odborných předmětů v případě již získaného předchozího magisterského stupně vzdělání), tj. absolvent má:
- znalosti z pedagogických a psychologických disciplín;
- znalosti oborové propedeutiky, oborové didaktiky a didaktiky praktického vyučování;
- znalosti o školské legislativě, normách a dokumentech vztahujících se k výkonu jeho profese;
- dovednosti aplikovat pedagogicko-psychologické poznání v praxi;
- dovednosti reflektovat oborové souvislosti a aplikovat oborovou didaktiku a didaktiku praktického vyučování ve vyučovacím procesu;
- umí vytvářet vhodné učební prostředí i pro žáky se specifickými potřebami a porozumět etickému rozměru práce s lidmi;
- disponuje zejména oborovou, didaktickou, komunikativní a sebereflektivní kompetencí;
- orientuje se v informačních databázích, kde dokáže vyhledat potřebné informace pro rozvoj své profese a celoživotního vzdělávání.