Učitelství praktického vyučování
je akreditovaným bakalářským profesně zaměřeným studijním programem, který je zaměřen na přípravu kvalifikace učitelů středních odborných škol a učilišť. Patří do oblasti vzdělávání Učitelství.
Studijní program odpovídá požadavkům na regulované povolání, poskytuje absolventům odborné vzdělání, kvalifikační připravenost a míru profesní adaptibility na podmínky a požadavky praxe.
Rozsah a forma
Program je tříletý (6 semestrů) a jeho součástí je povinnost absolvovat 12týdenní řízenou praxi (tj. průběžnou, náslechovou, souvislou a reflektivní). Uskutečňuje se ve formě kombinovaného studia prostřednictvím prezenčních konzultačních soustředění a samostudia.
Platnost akreditace
do 2. října 2029
Garantující pracoviště
Garantujícím pracovištěm je Institut vzdělávání a poradenství České zemědělské univerzity v Praze.
Odborný garant
Odborným garantem je doc. PhDr. Radmila Dytrtová, CSc., která zodpovídá za odbornou úroveň, náplň programu a kvalitu výuky.
Podmínky studia
Studium je určeno pro:
- absolventy středních odborných škol a učilišť s maturitní zkouškou, kteří studiem získají kvalifikaci učitele praktického vyučování, a to těch předmětů, jejichž charakter odpovídá zaměření, které vystudovali na střední škole;
- absolventy s magisterským typem vzdělání, kteří studiem získají kvalifikaci učitele odborných předmětů, a to těch předmětů, jejichž charakter odpovídá zaměření magisterského studia.
Platba za studium
Studium je bez poplatku za studium.
Zpoplatňuje se pouze v případech překročení standardní doby studia. Povinnost uhradit poplatek vzniká studentovi, jehož celková odstudovaná doba překročila standardní dobu studia studovaného studijního programu o více než rok (rovněž se započítává doba předchozích neúspěšných studií v bakalářských a magisterských studijních programech v částech, které se nepřekrývají se stávajícím studiem).
Přijímací řízení
Základní podmínkou pro přijetí ke studiu je úspěšně vykonaná maturitní zkouška na střední odborné škole nebo na středním odborném učilišti.
Dále o přijetí/nepřijetí uchazeče rozhoduje jeho umístění na základě bodového pořadí uchazečů u přijímací zkoušky v souvislosti s maximální kapacitou studentů pro studium.
Konkrétní podmínky k přijetí ke studiu jsou dány nařízením ředitele, jímž se na příslušný akademický rok stanovuje vyhlášení podmínek přijímacího řízení na IVP.
Organizace studia
Studium je koncipováno jako tříleté ve formě konzultačních soustředění. Studium probíhá podle studijního plánu v souladu se Studijním a zkušebním řádem ČZU v Praze pro studium v bakalářských a magisterských studijních programech.
Studenti mají povinnost absolvovat 12týdenní praxi, dále si volit od 2. ročníku studia min. 1 povinně volitelný předmět za semestr.
U studentů s absolvovaným Mgr. stupněm vzdělání se jim předměty Oborová propedeutika 1, 2, 3 uznají v rámci odbornosti předchozího absolvovaného vzdělání, a tudíž okruhy z těchto předmětů nebudou součásti státní závěrečné zkoušky.
Začátek výuky je zveřejněn v harmonogramu studia IVP. Předepsané zápočty a zkoušky vykonají studenti v termínech vypsaných v systému, nejpozději však do termínu určeného rektorem pro příslušný akademický rok.
Studium je zakončeno státní závěrečnou zkouškou včetně obhajoby bakalářské práce.
Podmínky absolvování
Podmínky absolvování jsou:
- úspěšně ukončit předměty předepsané ve studijním plánu, včetně 12 týdenní praxe;
- zpracovat, odevzdat a úspěšně obhájit bakalářskou práci;
- úspěšně složit státní závěrečné zkoušky ze 3 součástí:
(1) Pedagogika a sociální aspekty pedagogiky; (2) Psychologie;
(3) Oborová didaktika a praxe.
Absolvent obdrží bakalářský diplom a akademický titul bakalář, ve zkratce Bc.
Profil a kompetence absolventa
Absolvent získá znalosti, dovednosti a kompetence pro výuku praktického vyučování (resp. výuku odborných předmětů v případě již získaného předchozího magisterského stupně vzdělání), tj. absolvent má:
- znalosti z pedagogických a psychologických disciplín;
- znalosti oborové propedeutiky, oborové didaktiky a didaktiky praktického vyučování;
- znalosti o školské legislativě, normách a dokumentech vztahujících se k výkonu jeho profese;
- dovednosti aplikovat pedagogicko-psychologické poznání v praxi;
- dovednosti reflektovat oborové souvislosti a aplikovat oborovou didaktiku a didaktiku praktického vyučování ve vyučovacím procesu;
- umí vytvářet vhodné učební prostředí i pro žáky se specifickými potřebami a porozumět etickému rozměru práce s lidmi;
- disponuje zejména oborovou, didaktickou, komunikativní a sebereflektivní kompetencí;
- orientuje se v informačních databázích, kde dokáže vyhledat potřebné informace pro rozvoj své profese a celoživotního vzdělávání.
Studijní plán info2023-upv-nova.pdf | Velikost 631.65 kB | Stáhnout soubor |